Sunday, February 20, 2011

AGAMA DIPERGUNA MERAIH UNDI





apalah gunanya kita menggunakan agama untuk meraih undi

hampir setiap kolej mempunyai surau serta kita mempunyai masjid yang besar

tetapi mengapa memilih kawasan tumpuan untuk melakukan solat hajat

adakah ini semua akan meraih simpati

apakah tujuan di sebalik ini semua

apakah niat disebaliknya???

kita mmg tidak tahu niat seseorang tapi apalah gunanya jika matlamat menghalakan cara

mungkin meniru kaedah politik di luar lalu diimplikasikan di dalam kampus.....

marilah kita semua bertaubat.......

kita tidak mahu agama kita diperlekehkan sedimikan rupa

17 comments:

Salah ad-din said...

1. Apa yang berlaku adalah cermin kepada politik luar.
2. Apa yang ingin diraih oleh puak yang bertopengkan agama ini adalah populariti murahan dan simpati agama.
3. Tindakan seperti ini boleh diklasifikasikan sebagai perbuatan menjual agama dan harga diri.
4. Jika niat ikhlas untuk melakukan solat hajat sewajarnya boleh dilakukan di masjid ataupun surau.
5. Adakah Allah itu tidak dapat melihat kalian jikalau kalian tidak solat di masjid ataupun surau.
6. Sekiranya puak ini percaya bahawa Allah itu Maha Mendengar dan Maha Melihat, tidak perlu dilakukan secara terang-terangan.
7. Jelas solat ini dilakukan untuk mendapat perhatian manusia.
8. Niat yang salah ini boleh sekaligus menjurus ke arah kemunafikan.
9. Bukti agama untuk dipertontonkan oleh khalayak.

Anonymous said...

politik luar?erm..no komen..
tp bg pndpt sy...xslh kte wt solat bramai2 ddataran...sbb klu xslh msjd upm jauh dr kwsn klj kn?xmcm ukm bangi dkt dgn kwsn klj dn faklti..surau stiap klj pn xbsr mna utk ramai org...lgpn itu smua brgntung pd niat mrk dgn Allah..ikhlas atau tidak itu urusan Allah..kte sma2 hmba xlyk nk hukum org..itu krja Allah...
bg pndpt sy la...mrk yg solat,dgn izinNya dpt gnjran dr Allah..kte ni??? klu pkra ni diaggp slh,xjga tp klu kte ftnah org dah bdosa..
jd kte jgn tmbh dosa yg ada pd dri kte yg sudah sdia byk...prigtn utk diri sndri dn jga yg mbca...maaf jk tersalah kta...

Anonymous said...

haha, aku nie yang jarang2 sembayang pown segan tengok budak2 nie,, bia la depa nak wat pa pown, bagi aku ni bukan jual agama la bodoh, ko beli ke? haha,

Anonymous said...

Kalau solat hajat dan tazkirah di tmpat terbuka pun nak jadi isu, tak tahulah nak kata apa..

Agaknya mngkin korang kecewa sbb provokasi samseng2 tak berjaya..

Abg2 pngawal keselamatan jaga kami..
Terima kasih :)

Moga Allah bagi taufiq dan hidayah kpd korang.. Amin

Anonymous said...

perkara yang sama turut berlaku di UM...ada central command kah? sama seperti edaran buah limau, turut berlaku serentak...

Anonymous said...

memang tak paham kenapa agama dijadikan alat untuk raih undi. kalau kedudukan msjid yang jauh dijadikan sebab, lagi tak logik. sbb rasanya hampir semua kolej ada surau. kalau apa yang dibuat itu baik, sudah pasti pihakkolej atau universiti takde halangan membenarkan surau di mana-mana kolej digunakan. dengan alasan ada kebenaran. bukanlah bermakna letak syarat nak beramal kene minta izin. cuma kalau nak buat baik tu, fikir2 dulu implikasi pada persekitaran. fikir betul2. yang buiat tu bukannya orang yang rendah akal. bahkan bijak2 semua. sbb tu berjaya masuk ke IPTA yang dibantu oleh pihak kerajaan.
RENUNG2KAN, FIKIR2KAN DAN SELAMAT BERAMAL

Anonymous said...

kahkahkah... kalah dah woi aspirasi.. konon pjuang bangsa.pengkhianat bangsa la!penipu woi!! hambek kau, skg tekulat2..tuan anep nanges x?kahkah.. korang ni mng sorak blh la woi. mnde la kau tnjuk gambar2 ni. mnampakkn kebodohan korang ade la woi! konfem bbdk pro m ni pakat gelak je tgk kebodohan korang.kahkahkah. bbdk ni smbahyang bramai2 bkn buat maksiat beramai2 la.. adoyai..bodoh cm lembu la. tu la dh biase sgt mcm lembu kne cucuk idong.. bodoh pn rupe tu jgk la..kahkah.. -jigsaw

Anonymous said...

Astagfirullahalázim sahabat2... Istigfarla banyak2.. kenapa soal tmpt solat hajat berjemaah dipersoalkan..? sdgkan nabi lagi menggalakkan Umatnya bersolat berjemaah di padang yg luas.. inikan pulak kita? spttnye kita tk payah nk persoalkan.. kite join sekali, apa salahnya.. lagi berganda2 pahala. Ikhlas tak Ikhlas tu Urusan ALLAH TAÁLA.. dan niat itu pun Urusan Allah Ta'ala.. kenapa pula kita nk kata, mereka solat berjemaah begini sbb nak raih Undi sedangkan kita bukan TUHAN nak tahu Niat mereka sebenar!!

Jangan kita kotorkan POLITIK itu dgn Provokasi MURAHAN! Dan hak dan batil itu mmg tak boleh disatukan!

Lagipun, mereka buat solat hajat berjemaah bukan maksiat berjemaah! lainlah mereka buat maksiat terang tang tang, barulah korg boleh kutuk macam2.. ini solat Jemaah! haiih.. belajarlah apakah POLITIK yg sebnarnya. Jangan sampai kita tak tahu apa politik sebenarnya.. Org Solat Jemaah pun kita kata POLITIK!! Jumudnya sapa yg berfikiran begitu.. Astagfirullahalázim..Istigfarla sahabat2..

Anonymous said...

nnt klau ade wat lg solat mcm ni,tukang ambik gambar ni join la skali ea...tambah pahala...kurangkan fitnah...

Anonymous said...

solat dapat pahala, klo menunujuk2 tu dapat pe?

bukandakupm said...

aku yang xtinggal dekat upm pun tau ape jadi kat upm ni...ada sebabnya diorg solat kat sini...nabi xhalang pun untuk solat kat mana2 selagi tempat tu bersih...nape nak dipersoalkan??jangan apa yang kita tulis kat dunia ni dipersoalkan di akhirat kelak...aku ni pun bukan baik sangat..tapi aku xpernah mengecam sikap diorg ni..lebih baik diorg solat dari diorg wat maksiat..btul xowner blog??nak kata soal xbagi solat kat surau,kat U aku pun ade kes juga,PENGETUA kolej sendiri xbagi buat solat hajat kat surau kolej...katenye surau hanya untuk solat fardhu je...logik ke??aku xtaula kat U korg da jadi kes camni@lom lagi..bagi aku,aku nak nasihat sikit,jangan dipersoalkan pasal benda kecil begini bila melibatkan PRK..kelak kita dipersoalkan di akhirat...ISLAM DI MANA2...BUKAN HANYA DI MASJID DAN SURAU...(nape waktu nikah,boleh nikah kat umah n kat mane2??nape ko xcakap org yg nikah luar dari masjid n surau ni xsah perkahwinan diorg??nikah kan pasal AGAMA juga)..hanya sebagai pencetus fikiran...kalau berani,post la komen aku ni...kalau ko post,ak respect kat sikap terbuka ko ni wahai OWNER BLOG..

ANTI PRO - MILITAN UPM said...

wahhhhh....
bagus nyer ader solat hajat....
kt mane2 pon bleh.,..
janji tmpt 2 bersih dan suci....
tp...
jgn mase PRK jer korang wt....
npk sgt yg korang der motif len.....
niat tu penting dlm membuat per2 perkara pon....
jgn smp niat utk solat hajat 2 bercanggah.....
besok wt kt parking k13lak ek...
surau kecik....
then luse wt kt parking serumpun lak....
br ar org tgk kt betul2 bersungguh menghadap tuhan.....
jgn wt kt dwn or surau....
org x npk kebajikan kt....
nnt x der org nk amek gambo...
peace...:P

Anonymous said...

hmmm. dah dah la tu tabur fitnah sana sini. orang buat ibadah jemaah pun nak kata macam. ni kita yang tengah dok buat dosa ni, tak mau cakap apa pun. dah la. pening la. benda-benda macam ni pun.. alahai..
sudah2 lah.. kita tak dapat apa pun la jaja2 cerita murahan macam ni. patutnya yang ambil gambar ni join sekali solat hajat untuk . haih....
buat tambah dosa je.. kita ni aibkan orang ni tak dosa ke? tak jual agama ke? asyik nak jaja salah orang sana sini je. pening le..

Anonymous said...

hmmm. dah dah la tu tabur fitnah sana sini. orang buat ibadah jemaah pun nak kata macam. ni kita yang tengah dok buat dosa ni, tak mau cakap apa pun. dah la. pening la. benda-benda macam ni pun.. alahai..
sudah2 lah.. kita tak dapat apa pun la jaja2 cerita murahan macam ni. patutnya yang ambil gambar ni join sekali solat hajat untuk . haih....
buat tambah dosa je.. kita ni aibkan orang ni tak dosa ke? tak jual agama ke? asyik nak jaja salah orang sana sini je. pening le..

Anonymous said...

banyak angin sikit...

Bedaduz said...

http://bedaduz2.blogspot.com/2011/02/pro-m-merusuh-di-foodcourt.html

Geng, baca ni!

helangsenja said...

aku tak menyebelahi mana2 pihak. tapi, kalau benda ni nak dipersoalkan, tanya diri yg tulis artikel ni, masa tu korang smyg pukul berapa?