Saturday, July 24, 2010

PENYELIDIK UPM MENANG 11 PINGAT DI AMERIKA SYARIKAT



PITTSBURGH - Sejumlah enam penyelidik dari Universiti Putra Malaysia (UPM) pulang dengan enam pingat emas berprestij di Invention New Product Exposition (INPEX) diadakan baru-baru ini di Pittsburgh, Pennsylvania, AMERIKA SYARIKAT pada 16 hingga 18 Jun 2010.

Dr. Helmi Zulhaidi Mohd Shafri dari Fakulti Kejuruteraan dianugerahkan dua pingat, emas untuk kategori Agricultural dan perak untuk kategori perisian Hyperspectral berdasarkan Tree Assessment System, satu produk untuk mengenalpasti dan menilai pokok-pokok yang terdapat di hutan dan dusun-dusun besar di Malaysia.

Produk tersebut bukan saja berupaya untuk mengesan jumlah pokok tetapi ia juga berkeupayaan mengesan tahap kesihatan tumbuhan yang ada sesuai untuk industri minyak sawit dan badan-badan pengurusan hutan.

Emas kedua (kategori perisian) diperolehi Prof. Dr Jamaloddin Noorzaei dari Fakulti Kejuruteraan dengan produknya, Development 3-D Nonlinerar Earthquake Resistance System untuk Framed Building yangberupaya menyerap dan juga untuk fungsi-fungsi keselamatan satu bangunan semasa bencana alam dengan memperbetul satu peredam likat sebagai struktur bangunan konkrit.

Kunci utama ciptaan ini adalah bagi menggantikan perlindungan untuk 1bilion penduduk daripada bencana alam seperti gempa bumi dan tsunami.Ciptaan ini juga telah memenangi pingat perak di bawah kategori pembinaan.

Prof. Dr Robiah Yunus dari Fakulti Kejuruteraan dianugerahkan 3 pingat, perak untuk kategori alam sekitar, dan dua gangsa untuk kategori sains dan tenaga alternatif di atas ciptaannya iaitu Teknologi Inovatif dalam Pengeluaran Biodiesel dari Jatropha Oil.

Dr Hashim Musa dari Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi pulang dengan dua pingat perak dengan produknya, HB Melayu - Bagaimana Melayu Benar Ialah Anda? (pendidikan dan kategori perisian).
Perisian menarik ini direka bentuk untuk mengesan nilai-nilai baik yang masih disemai dalam kalangan orang Melayu sekarang. Penemuan-penemuan yang berjaya ini menyenaraikan 26 keseriusan komponen yang ditemui melalui penyelidikan yang telah dijalankan melalui pantun,sajak, syair dan puisi lama.
Produk ini berpotensi dikomersialkan untuk membangunkan negara dan belia seperti Biro Tata Negara (BTN) dan Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).
Dua pingat gangsa yang dianugerahkan kepada Prof.Dr.Suhaila Mohamed dan Prof. Dr.Loh Teck Chwen dengan produk-produk mereka, iaitu produk-produk Mental dan Kesihatan Kardiovaskular daripada daun kelapa sawit dan Novel Natural Feed Additive untuk Monogastic Animals.
Daripada 700 penyertaan di seluruh dunia, Malaysia telah diwakili oleh UPM, UiTM, Uniten dan Beta Factor Sdn Bhd





No comments: